Jak być asertywnym w związku?

13 Czerwiec 2019, autor Sylwia Wurst

Na temat asertywności już od dawna mówi się głośno. Jednak wciąż niektórzy ludzie, boją się jej, jakby była nie z tego świata i nadal wolą żyć w swoich starych, utartych schematach.

Pozwól, że w dzisiejszym artykule, nieco bardziej oswoję cię z tematem asertywności, a przede wszystkim pokaże, jak możesz zastosować ją w swoim związku.
Jak cudownie byłoby powiedzieć NIE i nie obrazić przy tym nikogo. Jak wspaniale byłoby, gdyby słowo NIE w naszym codziennym słowniku nie sprawiało, że czujemy się z tym czasem źle.

Jest na to sposób znany jako umiejętność królów, czyli ASERTYWNOŚĆ

Czym jest asertywność – jest to umiejętność odmowy w sposób kulturalny, jednocześnie informujący o stanie swoich uczuć, a także wyjaśniający swoją decyzję. Asertywność to wyrażanie swojego uczucia, bez intencji ranienia drugiej osoby.
Asertywność jak każda umiejętność wymaga poznania i czasu, aby potem stała się nieodłączną częścią naszego życia, a ponieważ na naukę nigdy nie jest za późno więc do dzieła:
  • Jasno wyrażaj swoje zdanie
  • Nie poddawaj się manipulacji
  • Szanuj siebie i innych
  • Pamiętaj! masz takie same prawa jak inni, oraz jak Twój partner, bo nikt nie stoi ponad prawem
  • Otwarcie wypowiadaj swoje myśli, uczucia i opinie
  • Akceptuj swoje ograniczenia
  • Naucz się mówić “nie” i żądać tego, co ci się należy
  • Nie bój się oceny ani krytyki

  • Bardzo ubolewam nad tym, że takiej wiedzy nie uczą się dzieci w szkole. Asertywność poznana już w dzieciństwie pomogłaby wielu młodym ludziom lepiej funkcjonować w życiu dorosłym. Umiejętność asertywnego odmawiania, wspaniale wpływa również na redukcję stresu, ludzie, którzy ją umiejętnie stosują, mają również zwiększone poczucie własnej wartości.
    “Często Asertywność jest mylona ze złośliwością albo nawet z agresją. Większości z nas wydaje się, że chodzi tu o stosowanie słowa NIE.”
    Przykład:
  • A: Czy pomożesz mi posprzątać w sobotę?
  • B: Nie!
  • A: Czy pożyczysz mi swoją niebieską sukienkę na randkę?
  • B: Nie!
    Jednak nie zupełnie o to chodzi — asertywność jest spokojnym i jasno wypowiedzianym własnym zdaniem
    Przykład:
  • A: Czy pójdziesz ze mną na zakupy, potrzebuję dokupić jeszcze kilka rzeczy na urodziny, które wyprawiam?
  • B: Nie dam rady w tej chwili. Jestem zajęta pracą, a to dla mnie ważne, ponieważ za kilka dni zdaje projekt. Jeśli to dla ciebie takie ważne, to jutro możemy pójść razem.
    Taka odpowiedź w zupełności nam wystarczy, żeby móc zrozumieć stanowisko drugiej osoby. Nie należy się zbytnio tłumaczyć, usprawiedliwiać, ani przepraszać. Często może się to dla nas wydać trudne, może sprawić, że poczujemy się winni, odmawiając drugiej osobie pomocy, dlatego od razu, często z przyzwyczajenie zaczynamy wszystko szybko wyjaśniać.
    Takie zachowanie jest naturalne, wynika z naszych błędnych przyzwyczajeń i braku wiedzy na ten temat. Dodam na pocieszenie, że każdy z nas przez to przechodzi, jedynie uświadomienie sobie naszych wyuczonych nawyków, jest dla nas szansą do zmiany.
  • Jak zastosować asertywne podejście w związku ?

    Klarowna komunikacja swoich potrzeb
    Kochanie chciałabym porozmawiać z Tobą na temat naszych obowiązków domowych.

    Słowo naszych przypomina mężczyźnie, że nie tylko Ty mieszkasz w waszym domu i nie tylko Ty w nim powinnaś sprzątać.

    Czuję się przeciążona tymi wszystkimi obowiązkami, zwłaszcza kiedy Ty nie uczestniczysz we wspólnym sprzątaniu, które wcześniej sobie uzgadnialiśmy. Zależy mi na tym, abyśmy znów robili to wspólnie.
    Delikatnie przypominasz, na co umawialiście się wcześniej i jak się czujesz, gdy zostałaś z tym sama.
    Oczekuję, że przejmiesz niektóre z zajęć domowych. Wybierz to, co nie sprawiało Ci wcześniej problemu, czyli odkurzanie i sprzątanie kuchni, a ja pomyję podłogi i sprzątnę łazienkę.
    W ten sposób pokazujesz, czego konkretnie chcesz i jakiego rodzaju pomocy oczekujesz od swojego partnera.
    Dzięki temu, szybciej uporamy się ze wszystkim i będziemy mieli czas na to, żeby wyjść do naszej ulubionej restauracji pod wieczór.
    Pokaż korzyść dla mężczyzny albo dla waszego związku.

    Nauczyć się, mówić to co myślisz

    Jeśli podczas prób stosowania asertywnej postawy, złapiesz się na tym, że odczuwasz poczucie winy albo zaczynasz się tłumaczyć ze swojej wcześniejszej asertywnej odpowiedzi. Proponuję powtarzać sobie często takie zdanie:
    “Nigdy nie tłumaczę się ze swojego postępowania ani nie przepraszam za wyrażenie mojego zdania.”
    Wiadomo, że mówimy tu o dopuszczalnych normach zachowawczych, odnośnie do naszego postępowania.
    Mamy taki impuls i ochotę, aby wyrazić swoje zdanie, zgodnie ze swoim wnętrzem i nie ukrywać przed nikim tego, co tak naprawdę myślimy — zwykle jednak pojawia nam się w głowie: A co inni o mnie pomyślą?
    Wiedz, że wyrażanie własnego zdania dodaje Ci szacunku w oczach innych, a także naszych własnych. Pamiętaj, że wolno Ci powiedzieć co czujesz w danym momencie i sytuacji. Wiedz również, że cała sztuka asertywności to wyrażać się tak, aby nikogo nie obrazić.
    Przykład:
    Zamiast: Nie pójdę na imieniny Twojej kuzynki, bo jest starą panną i ciągle zrzędzi.
    Lepiej: Przykro mi kochanie, ale nie pójdę do Twojej kuzynki na imieniny. Nie mam ochoty, słuchać jej narzekania jak to życie jest smutne. To źle wpływa na mój nastrój, a dla mnie ważne jest to, jak się czuję. Pojedź sam, a ja w tym czasie przygotuje dla nas miły wieczór i wynagrodzę ci moją nieobecność.
    Taka odpowiedź jest poprawna i stanowi ważny dla nas argument, aby zostać w domu. Przedstawia przede wszystkim nasze odczucia do danej sytuacji.

    Asertywna postawa jest Twoim wyborem

    Życie z asertywnym podejściem jest zdecydowanie zdrowsze dla naszej psychiki. Wiem jednak, że jest grono kobiet wychowanych w dawnych stereotypach, gdzie kobieta zawsze musi towarzyszyć mężczyźnie i słuchać się jego poleceń. Takim osobom zapewne znacznie trudniej będzie dostosować się do nowego podejścia.
    Dzięki Bogu mamy wolny wybór i możemy decydować o tym, w jaki sposób ma wyglądać nasze życie.
    Asertywność w życiu jest ważna, to jedno z narzędzi, dzięki któremu osoba z syndromem ofiary, uczy się, w jaki sposób wyrażać siebie, a nie na wszystko się zgadzać i wciąż czuć się wykorzystywaną przez innych ludzi.
    W związku natomiast asertywność zdecydowanie poprawia komunikację między partnerami. My kobiety mamy tendencję do tego, aby myśleć, że mężczyzna domyśli się, o co nam chodzi i jak się czujemy. Niestety tak nie jest, a dzięki asertywnemu podejściu nie tylko wyznaczysz zdrowe granice w waszej relacji, ale przede wszystkim masz szansę nauczyć się, w jaki sposób wyrażać swoje uczucia, szanując drugiego człowieka.

    Zapisz się na mój bezpłatny newsletter i odbierz rozdział książki “Magnetyzm Miłości

    * Podając swój adres e-mail, będziesz otrzymywać moje najlepsze wskazówki, informacje o produktach i promocjach, jakie dla Ciebie przygotowałam. Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności

    Polecam Ci też inne artykuły, którę mogą Cię zainteresować

    4 sekrety udanej randki

    4 sekrety udanej randki

    Randki, zwłaszcza te pierwsze i te z nowo poznanym mężczyzną mogą doprowadzać do ścisku w brzuchu. Postanowiłam zdradzić ci 4 sekrety udanej randki, które [..]

    Dołącz do społeczności silnych kobiet na Facebooku

    Podziel się ;)

    Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do innych kobiet, którym może posłużyć!